Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

Bluetooth-zenders voor ov-reizigers

Amsterdam hangt beacons in het centrum

20-07-2016 • 12:00

78 Linkedin Whatsapp

Bluetooth-zenders voor ov-reizigers - Amsterdam hangt beacons in het centrum

ibks beaconDe term 'beacons' zingt al een paar jaar rond. Vooral sinds Apple in 2013 code voor het gebruik van zijn variant daarvan met de naam iBeacons in iOS 7 zette, is het een veelbesproken onderwerp. Zoals altijd bij een nieuwe technologie waren de verwachtingen hoog: bedrijven zouden interessante informatie en aanbiedingen kunnen geven over producten in winkels, op straat en waar al niet meer en bij marketeers liep het water al in de mond bij het zien van de mogelijkheden.

Om te beginnen bij het begin: wat zijn beacons eigenlijk? Het gaat om kleine apparaatjes in het straatbeeld of in gebouwen die informatie uitzenden, bijvoorbeeld over op welke plek hij staat. Een beacon kan niets ontvangen en derhalve niets doorsturen naar een externe server. Er zijn meerdere beacon-soorten die werken met bluetooth low energy en die van Apple, iBeacon, en Google, Eddystone, zijn het bekendst.

Ondanks die paar voorbeelden komt het gebruik van beacons tot nu toe niet echt van de grond. Waarom niet? Nut, daar lijkt het bij de meeste apps aan te ontbreken Beacons worden steeds meer toegepast en kunnen verschillende doelen dienen. Zo heeft Samsonite Eddystone-beacons in een lijn rolkoffers gestopt om verloren bagage terug te vinden. Volkswagen heeft een beacon in een sleutelhanger gestopt zodat je sleutels makkelijker kunt terugvinden of andersom: je telefoon. Maar ook het volgen van je kinderen op het Scheveningse strand via de Nijntje-palen.

Ondanks die paar voorbeelden komt het gebruik van beacons tot nu toe niet echt van de grond. Waarom niet? Nut, daar lijkt het bij de meeste apps aan te ontbreken. Dat heeft verschillende oorzaken. Een app is pas nuttig als er voldoende beacons zijn en beacons zijn pas nuttig als er voldoende apps zijn.

Een van de kerntaken van een beacon kan plaatsbepaling zijn. Daar kan een beacon zijn nut bewijzen op plekken waar geen gps doordringt of waar gps niet nauwkeurig genoeg is. Die toepassing is iets waar de gemeente Amsterdam wel oren naar heeft. Zo kan navigeren door de stad met het openbaar vervoer, zoals trams, bussen en metro's, makkelijker en beter worden.

Daarom heeft de gemeente besloten de Amsterdamse binnenstad als proef te voorzien van beacons waarbij de gemeente hoopt dat het app-ontwikkelaars trekt om de mogelijkheden te onderzoeken. Via bluetooth low-energy sturen de beacons signalen de wereld in en een smartphone die bluetooth aan heeft staan kan die signalen interpreteren als een daarvoor bestemde applicatie openstaat.

Om meer te weten te komen over de plannen die Amsterdam heeft met beacons, had Tweakers een interview met projectleider Ron van der Lans over het nut van beacons en wat de gemeente Amsterdam precies wil met deze bluetooth-zenders.

Navigeren met het ov

De belangrijkste toepassing is informatie geven in het openbaar vervoer, zegt Van der Lans. "We willen ervoor zorgen dat je net zo makkelijk navigeert met het ov als met een auto. Later komt de fiets daar misschien ook bij."

Het doel van het project is om het makkelijk te maken voor gebruikers van het ov om te weten of ze wel in de juiste bus zitten of de juiste tram. Ook moet het plannen van een rit makkelijker worden, omdat de informatie die nodig is, realtime beschikbaar is. De combinatie tussen de open data die de gemeente Amsterdam al beschikbaar stelt met betrekking tot openbaar vervoer en de informatie rond de plaatsing van de beacons, moet voor een applicatie voldoende zijn om relevante informatie te kunnen geven aan reizigers.

De gemeente wil daar geen eigen apps voor bouwen omdat dit volgens de gemeente geen taak van de overheid is, maar iets voor de markt. "Wij zorgen dat de infrastructuur er is om beter door die stad te navigeren", zegt Van der Lans. "Dat doen we onder andere samen met het GVB, JCDecaux en Google. Zo konden we een start maken met een open beacon-netwerk dat benaderbaar is via een open directory zodat app-ontwikkelaars weten waar die beacons hangen."

Voordat Amsterdam begon met het ophangen van beacons in het centrum, deed de gemeente eerst een test met bussen, trams en metro's en verschillende soorten beacons en hoe 'hard' een beacon eigenlijk moest staan om niet een bus in de buurt te storen of mensen die er vlakbij wonen.

beacon in tram, pont en bus/tramhokjeLinks: beacon achter wandplaat in tram; reizigers zien beacon niet. Rechtsboven: beacon op pont; zichtbaar voor reiziger. Rechtsonder: beacon in abri; niet zichtbaar.

De beacons zijn bijvoorbeeld gebonden aan de bus en zenden dus info uit over welke bus het precies is. "Het signaal van de beacon in de bus gaat naar de telefoon en zo weten we zeker dat die persoon dan in bus a zit. Dan kun je heel precies adviseren, bijvoorbeeld dat iemand een overstapplek nadert. Is ondertussen een aansluitende bus al onderweg en komt die er aan? Misschien heeft die bus wel vertraging en kan de passagier beter blijven zitten tot een andere halte om daar een andere overstap te pakken. Dat kan heel precies."

Als twee bussen naast elkaar staan en de app vangt informatie op van twee beacons, dan wordt het lastig, legt Van der Lans uit. "Als iemand al langer in de bus zit, dan heeft de app het signaal van de beacon al langer opgevangen en is het makkelijk." Als iemand net instapt, kan het zijn dat een app meerdere signalen opvangt en dan weet de app niet in welke bus iemand zit.

Beacons zijn ook nuttig bij een ander vervoerssysteem, namelijk de metro. "Stel, je staat op een perron en in de metro heeft een beacon opgevangen dat een bepaald metrostel heel vol zit. Je kunt dan aangeven dat mensen beter verderop kunnen gaan staan op het perron, zodat ze in een metrostel met minder drukte kunnen stappen. Maar ook voor blinden of slechtzienden kan het een uitkomst bieden. Die krijgen veel meer vrijheid om met het ov te reizen met wayfinding."

Volgens Van der Lans biedt de open data een kans, ook om applicaties te laten ontwikkelen die beter geschikt zijn voor toeristen. "We verwachten dat op den duur mensen uit het buitenland in hun eigen taal door het Amsterdamse ov navigeren. Zo kan het een stuk makkelijker worden voor toeristen om van het ov gebruik te maken", zegt Van der Lans. Ontwikkelaars kunnen gebruik maken van de standaardapi's van Apple en Google voor beacons, de data komt bij vervoerder GVB vandaan.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Voorbeeld van gebruik van wayfinding door Wayfindr in Londense metro

Beacons, informatie en privacy

"Het mooiste zou zijn als aan het eind van het jaar alle bussen, trams, metro's en hun haltes beacons hebben en dat er apps zijn die daarmee werken."De beacons krijgen stroom uit twee aa-batterijtjes en daar moeten ze het volgens Van der Lans zo'n drie jaar op uithouden. De beacons zitten zo veel mogelijk buiten het zicht van reizigers en op plekken waar vandalen er lastig bij kunnen. Voor de proef heeft de gemeente zo'n honderd beacons geplaatst. De komende tijd wordt dat aantal verder uitgebreid in de binnenstad en komen ze in alle bus- en tramhokjes. Ontwikkelaars kunnen daarna aan de slag met het Amsterdamse netwerk van beacons. "Het mooiste zou zijn als aan het eind van het jaar alle bussen, trams, metro's en hun haltes beacons hebben en dat er apps zijn die daarmee werken."

De informatie op een beacon is gelimiteerd en kan niet veel meer dan één ding: zenden van zijn identificatiecode, bijvoorbeeld de naam van een halte. De beacons zenden zowel via iBeacon van Apple als het open beaconprotocol Eddystone van Google uit zodat alle apparaten die beacons kunnen herkennen, de informatie kunnen lezen.

De gemeente heeft nadrukkelijk gekozen voor een techniek die alleen zendt en niets ontvangt. Volgens Van der Lans heeft Amsterdam ook lora overwogen. "Die techniek kan voordelen hebben als je op een bepaald moment de inhoud van een beacon wil aanpassen, zoals de naam. Maar dat willen we juist niet. Ook willen we niet dat een beacon gehackt kan worden. We willen een stabiele factor zijn: die beacon heeft die naam en geen andere."

"De beacons kunnen alleen zenden en niks ontvangen. Het is preciezer dan gps, maar apps tracken gps nu ook al."Het smart-city-team van Amsterdam probeert niet alleen het wiel uit te vinden. Ze werken ook samen met andere steden zoals Helsinki en Londen die op bepaalde vlakken voorlopen, maar ook met Google. "Maar", vervolgt Van der Lans, "met de beacon-tech zijn wij nu de voorloper. Als dit ons lukt, dan krijgen we waarschijnlijk weer vragen van anderen."

Hoe zit het dan met de privacy? Volgens de gemeente is dat geen issue. "Dat is heel simpel: het is de app van de gebruiker die informatie verzamelt. De beacons kunnen alleen zenden en niks ontvangen. Het is preciezer dan gps, maar apps tracken gps nu ook al."

De gemeente hoopt dat er naast ov-apps ook andere apps bedacht worden die met de beacons werken, zoals het helpen ontdekken van bezienswaardigheden. "Dan kun je denken aan een app die toeristen die in de buurt van een betaalautomaat komen, uitleg geeft over hoe het apparaat werkt. Of over hoe je een kaartje kunt kopen op een station."

Het is de vraag wat er allemaal gaat kunnen met de beacons, maar de gemeente wil wel resultaten zien. "Partijen die we er al over spraken, zijn geïnteresseerd. We willen geen grote hoeveelheid geld besteden aan beacons die niet gebruikt worden."

Reacties (78)

78
78
40
4
0
30
Wijzig sortering
Ondanks die paar voorbeelden komt het gebruik van beacons tot nu toe niet echt van de grond. Waarom niet? Nut, daar lijkt het bij de meeste apps aan te ontbreken. Dat heeft verschillende oorzaken. Een app is pas nuttig als er voldoende beacons zijn en beacons zijn pas nuttig als er voldoende apps zijn.
Euh nee. Het wordt niet gebruikt omdat de integratie nog niet goed is met de mobiele OS'en.

Nu is het nog noodzakelijk om van tevoren een app gedownload te hebben. Wat uiteraard niemand doet, want dat is onlogisch en onhandig. Je gaat geen app downloaden voor het geval dat je Bluetooth beacons tegenkomt die specifiek die app ondersteunen. Daar kom je hooguit mee weg als je het Louvre bent oid.

Zodra technieken als web Bluetooth zijn geimplementeerd (binnenkort in Android als het goed is) zal het hard gaan. Het krijgt dan een notificatie van de beacons en zodra je die aantikt opent er een link in je browser of een webapp. Ideaal voor bijvoorbeeld parkeermeters, showrooms, theaters, OV(losse kaartjes kopen,timetables etc, ideaal voor toeristen) en natuurlijk advertenties. Web Bluetooth kan verder ook voor andere Bluetooth Low Energy apparaten gebruikt worden zoals fitnessbandjes en smartdevices.

Enige nadeel in mijn ogen voor dat laatste is alleen dat je op dit moment afhankelijk bent van een webservice. Ik hoop dat nieuwe Bluetooth het ondersteunt om simpelweg zelf een webpagina te serveren(simpel html+bluetooth) in plaats van alleen een link. In dat geval heb je tenslotte:
- Platform onafhankelijkheid
- Geen risico meer dat je over een aantal jaar de kleuren van je lampen niet meer kan veranderen omdat er geen app meer is voor de laatste versie van je OS
- Geen risico dat de fabrikant de webservice stopt
- Niet meer de situatie dat je persé een smartphone moet gebruiken zoals bij sommige smartdevices, maar een laptop, tv of console zou ook prima moeten werken.

De toepassingen van BLE gaan veel verder dan OV en dergelijke. Het zal imo juist een cruciaal deel van het hele smarthome en internet of things kunnen worden, waarbij het juist barrières wegneemt en apparaten gebruiksvriendelijker maakt.

Voor privacyzaken kan het ook helpen. Denk aan bijvoorbeeld een draadloze Yubikey of een BLE op je telefoon waarbij je achter een werkplek kan gaan zitten, en deze zich al automatisch aanpast aan de gebruiker (dus alleen een eenmalig wachtwoord invullen en je hebt gelijk twofactor authentification).
En in Android krijg je straks Instant Apps waarbij je een app niet hoeft te installeren dat werkt ook ideaal in combinatie met beacons.
Anoniem: 559247
@RoelRoel1 augustus 2016 19:36
Straks... en met alleen Android kom je er niet.
"Nu is het nog noodzakelijk om van tevoren een app gedownload te hebben. Wat uiteraard niemand doet, want dat is onlogisch en onhandig. Je gaat geen app downloaden voor het geval dat je Bluetooth beacons tegenkomt die specifiek die app ondersteunen. Daar kom je hooguit mee weg als je het Louvre bent oid."

In het OV geval zou ik dat prima doen. Dat is niet onlogisch of onhandig.
En een toerist? Een ov (publictransport) app, een app voor betaal automaten, een app voor kroegen, hotel app, museum A, museum B, concert gebouw, etc.

Je bent straka uren bezig de juiste apps te vinden.

En hoe zorg je er voor dat je niet per ongeluk juist die malafide app download die je gedrag bijhoud, je route en dan leidt naar juist die ene plek met extra verhoogde prijzen nu hij weet welk product jij wil komen (bijvoorbeeld er zijn voldoende misbruik dingen te bedenken).

[Reactie gewijzigd door djwice op 24 juli 2016 10:38]

Misschien wordt de stad nog eens zo slim om 1 app te maken voor al die dingen.
Voor aluminium kan je bij de Albert Heijn terecht. Of in jouw geval de Aldi, is goedkoper.
De stad geeft juist aan dit niet te gaan doen:
Daarom heeft de gemeente besloten de Amsterdamse binnenstad als proef te voorzien van beacons waarbij de gemeente hoopt dat het app-ontwikkelaars trekt om de mogelijkheden te onderzoeken.
...
De gemeente wil daar geen eigen apps voor bouwen omdat dit volgens de gemeente geen taak van de overheid is, maar iets voor de markt. "Wij zorgen dat de infrastructuur er is om beter door die stad te navigeren", zegt Van der Lans.

[Reactie gewijzigd door djwice op 24 juli 2016 15:14]

Anoniem: 559247
@Xfade1 augustus 2016 19:37
1 app voor alles werkt niet. Kijk maar naar Scoupy.
Anoniem: 559247
@BarôZZa1 augustus 2016 19:35
"Wat uiteraard niemand doet, want dat is onlogisch en onhandig."

Onderbouw dit eens? Waarom zou je de app van je favoriete merk of winkel niet eenmalig downloaden?
Het punt is dat je voor alles een app moet downloaden voordat je er gebruik van kan maken. Moet je uberhaubt weten dat er een app voor is, hoe deze heet en deze in de store opzoeken. Voor toeristen en dergelijke al helemaal niet handig. Bovendien zit niemand op een wirwar aan apps te wachten die zich op willekeurige momenten gaan updaten. Dat doe je misschien voor een enkele service.

Het is een handeling die straks simpelweg overbodig zal worden. Als je even snel een parkeerkaartje oid wil halen hoef je niet eerst een app op te zoeken. Het is precies zoals je zegt: nu zullen mensen alleen voor hun favoriete merk of winkel een app downloaden en straks kunnen ze overal mee connecten. Je moet het zo zien: straks heb je tientallen/honderden beacons van verschillende aanbieders op verschillende plaatsen hangen, van tevoren apps downloaden is niet te doen. Met technieken als webbluetooth zou je bijvoorbeeld langs een restaurant kunnen lopen en op je telefoon het menu kunnen bekijken of kijken of er nog plek is en deze eventueel reserveren.
De techniek heeft vooral nut als het zaken makkelijker maakt.
Anoniem: 559247
@BarôZZa3 augustus 2016 12:58
@BarôZZa : Dank voor je uiteenzetting. Maar we leven toch niet in de toekomst? We leven toch nu? We willen toch nu de toegevoegde waarde laten zien en consumenten een pracht beleving bieden die aansluit bij hun persoonlijke life style. Je wil toch nu geld verdienen, vandaag naar de bakker en vanavond een biertje kopen van het geld wat je nu verdient, en niet van wat je in de toekomst denkt te gaan verdienen?

Wat over 2 of 3 jaar gebeurt is leuk voor de technologie liefhebbers maar de doorsnee consument die moet er nu gebruik van kunnen maken, nu profiteren, nu het effect van de beacons kunnen beleven.

Je "wat uiteraard niemand doet", zegt wellicht dan meer over de overvloed aan irrelevante apps dan dat er apps zijn ontwikkelt die de consument juist wel op zijn telefoon zet omdat hij daar dagelijks van profiteert en het zelfs zó leuk vindt dat hij ze deelt met zijn vrienden.

Hoe mooi zou het zijn als dat gebeurt?
Hoe zit het dan met de privacy? Volgens de gemeente is dat geen issue. "Dat is heel simpel: het is de app van de gebruiker die informatie verzamelt. De beacons kunnen alleen zenden en niks ontvangen. Het is preciezer dan gps, maar apps tracken gps nu ook al."

Met het kleine verschil dat je de gps-permissie per app kunt uitzetten. Op Android 6.0 en hoger in ieder geval. Met Bluetooth is het aan of uit. Heb je dus je bluetooth headset aan, dan werken de beacons ook.
Privacy zal afhangen van de app-maker.

Stel, jij gaat een app bouwen om deze info te gebruiken om aan te geven wanneer er wat interessants zit in de buurt van de gebruiker van jouw app. Echter, je vereist ook toegang tot de basis informatie van zijn/haar profiel (dus naam/email/leeftijd/geslacht).

Gezien je dit in A'dam aan 't doen bent is er veel "in de buurt". Per blok dat je gebruikers met de tram gaan stuur je ze aanbiedingen van verschillende winkels waar ze (bijna) langs komen. Interessant is wanneer deze beacons ook in diezelfde winkels hangen: track user van OV naar winkel. Helemaal interessant is als je app ook een "kortingscode" of "klantenkaart" kan tonen voor de kass: track van OV naar winkel naar aankoop.

Natuurlijk is er veel meer uit af te leiden, maar laten we het hierbij houden.

Maar dan de privacy vraag. Jij, als bouwer, hebt al de bovenstaande gegevens.

Als je aan de data wilt verdienen, dan moet je er iets mee doen, zoals verkopen of anderen toegang geven te adverteren binnen jouw app, of beide. Je moet de data die derden kunnen opvragen anonimiseren, maar met de persoonsgegevens die je hebt is dat niet heel moeilijk (haal naam en email weg uit gedeelde gegevens en geef een randomized ID).

Na anonimiseren van de data kun je er een hele hoop mee doen. Je zou bijvoorbeeld je verschillende klanten (winkels/OV) data kunnen verkopen over wanneer welke leeftijdsgroep veel waar reist met de tram/bus/trein/fiets/whatever. Je zou de winkels informatie kunnen verkopen over hoe specifiek hun doelgroep is zodat zij op hun beurt hun reclame kunnen aanpassen. Allemaal mogelijkheden.

Wat ik dus wil uitlichten, in dit geval zal de Gemeente Amsterdam geen data ontvangen, hier is dus geen privacy issue. De issue voor privacy zit 'em in hoe app-makers om zullen gaan met de data van hun gebruikers, wanneer die er zijn. Het is dus ook aan gebruikers van dit soort apps om dit te checken (a.d.h.v. privacy agreements/permissies) en een andere te kiezen als ze het er niet mee eens zijn.
De beacons kunnen alleen zenden en niks ontvangen.
Klopt technisch gezien niet lijkt me aangezien er op zijn minst een handshake moet plaatsvinden.
Toch wel, een beacon is zoals een oude vuurtoren, het enige wat het doet is constant roepen "ik ben hier".

Het is aan het toestel/app om te luisteren naar specifieke beacons en te weten waar "hier" precies is. Die info zit ingebakken in de app, of wordt uit één of andere DB gehaald, bvb in de cloud.

Er is geen handshake.
Volgens mij moet er tegenwoordig ook om locatie permissies gevraagd worden bij Android 6.0 om bluetooth scans uit te voeren op de achtergrond.

https://developer.radiusn...-ready-for-android-6.html

Edit: alleen op de achtergrond

[Reactie gewijzigd door Djonny op 20 juli 2016 12:18]

Zal deze mogelijkheid ook in iOS komen denk je ?
Als Apple er, op welke manier dan ook, erachter komt dat de gebruiker eerder de aanschaf van een iPhone/iPod/iPod zou overwegen als ze deze feature opnemen in ios zullen ze dit zeker doen. Maar voor nu is het denk io niet zo'n groot concern punt van Apple. Dit omdat Apple zich voornamelijk richt op mensen die een stable en easy to use systeem willen.

(Als ik hiermee mensen kwets die Apple gebruiken, sorry echter is dit de insteek van Apple geweest niet van mij...)
Nouja ze hebben al support (iBeacon). Het is aan de implementatie gasten om te zorgen dat het met beide systemen werkt. En geen idee wat de rest gaat doen (MS, Tizen, Firefox en whatever)
Dit is al het geval in iOS.
Klopt, ik draai 6.0 en heb het allemaal uit aangezien ik het nooit gebruik.

Over privacy zeg ik vrij weinig, behalve dat Amsterdam vol staat met camera's dus ze houden ons toch al in de gaten = geen privacy.

Ben ik hier blij mee? Nee, maar een camera kan tenminste een ongeluk of mishandeling vaststellen, een beacon niet en daarom vind ik beacons meer kwalijk voor de privacy.
Maar als je Bluetooth aan heb staan kun je nog niks, je moet in ieder geval de app geïnstalleerd hebben. De app weet hoe de signalen te interpreteren zijn, en geeft de informatie door aan jou. Als je je zorgen maakt om de privacy moet je de app dus niet gebruiken, en weet niemand dmv beacons waar jij bent. Het is ook alleen zenden, niet ontvangen dus je hoeft je geen zorgen te maken dat de beacon informatie verzamelt over jou.
Of de app informatie over jou verzamelt, ligt aan het doel van de app.
Ik ben een van de proef gebruikers van de beacoNS app en de app ziet dus al mijn reis verkeer met de NS. Het is maar wat je dus zelf wil toelaten.

De app wordt langzaam beter. Ik reis dagelijks op Schiphol (een van de twee test stations) en krijg nu elke dag een melding dat ik me moet in- of uitchecken. Helaas kent de NS zelf nogal een trage update van het daadwerkelijke in- uitchecken, waardoor de app niet altijd op tijd weet, of je wel of niet in- uitgecheckt hebt. Zodra dat beter wordt, kan de app straks ook de functionaliteit krijgen om je automatisch in of uit te checken.
Vooral ook heel handig als je op Schiphol van spoor 3 naar 1 of 2 over moet stappen. Je hoeft helemaal niet uit te checken, maar je wordt er wel dagelijks nodeloos aan herinnerd.
Klopt, maar als de koppeling met het OV-chipkaart systeem van de NS wel eens op tijd gebeurt, kan de app zien, dat je overstapt.
Dat is dus aan de OS-makers om dit mogelijk te maken.
Nja, de meeste telefoons kunnen grofweg hun plaatsing al bepalen door GSM en wifi, deze beacons zijn dan nog preciezer, maar dat zal voor de meesten alleen een voordeel zijn. Het ligt dus eraan wat de apps en google services er mee doen.
Volgens de gemeente zenden de beacons alleen uit (ze kunnen niks ontvangen) dus het tracken kan überhaupt niet. Binnen Android moet er door de app bluetooth permissie gevraagd worden voordat er iets met bluetooth gedaan kan worden.
Anoniem: 310408
@arnovos20 juli 2016 12:49
Heb je dus je bluetooth headset aan, dan werken de beacons ook.
Tuurlijk maar heb je ook een probleem met de honderden andere bluetooth enabled apparaten die je elke dag tegenkomt? Daarnaast 'werken' de beacons niet. Ze laten alleen zien waar ze hangen. Net zoals een bordje 'Perron 12'.

En zoals gezegd, in de nieuwste Androids kan je het wel uitzetten. Maar waarom je dan een dergelijk app download of laat starten???
Als het alleen een app is die specifiek voor de beacons gebruik wordt, kun je eromheen door die app niet te gebruiken. Maar gebruik maar eens de app waarbij beacons niet de hoofdfunctie zijn: om ze te mijden kun je dan de app niet gebruiken.

En er zijn nog genoeg apps onder Android 6.0 die een alles of niets benadering hanteren: of alle permissies, of geen. Neem de Rabobank app: als je die geen toestemming geeft om telefoonverbindingen op te zetten, dan werkt de app niet. Handig he?
Maar als je je app gebruik wilt laten maken van deze beacons, heb je nog steeds bluetoothrechten nodig.
De beacons werken sowieso, of jij nou je Bluetooth aan hebt staan of niet. Het enige dat een beacon doet is voortdurend zijn naam noemen, het weet niet of er iemand luistert.

Als jij geen app installeert die iets doet met die informatie dan gebeurt er verder niets, net zoals een radiostation ook uitzendt als je er niet naar luistert. Als je wel een app installeert die iets doet met de informatie, zoals je door het ov loodsen, dan hangt het van de app af wat er met jouw gebruikersinformatie gebeurt.
De GPS permissies en dergelijke kwamen ook pas vrij laat(heel laat voor android), dit is dus een kwestie van updates door Apple, MS en Android zodat gebruikers ook voor bluetooth per app kunnen bepalen wat er mogelijk is.
Anoniem: 399807
@arnovos21 juli 2016 14:01
Wat een veel belangrijker punt is, is de redenering!

De redenering is 'Omdat je nu al zo kritiekloos een GPS-tracker bij je draagt en je zodoende akkoord bent met de panopticum samenleving en daarvan gebruik makende apps op je apparaat hebt die je wandel door de samenleving kunnen registreren, is deze nieuwe stap om tot volledig privacy verlies te komen volkomen acceptabel.' 8)7 |:( :(

Maar voor mij is die app-GPS koppeling al krankzinnig en gevaarlijk. Daarom heb ik geen GSM etc.

Dat een app uitgezet kan worden betekent niet dat mensen zich bewust zijn van de gevolgen van het aanzetten. ;( Op tweakers snapt men wel iets van de noodzaak van privacy etc.

De laatste persoon die ik sprak had een app op zijn device in de vrachtwagen zodat de vriendin hem kon volgen op zijn route. :'( Terwijl we zitten te praten heeft ie een slecht bereik blijkbaar. Hoe dat kan in ons land is me een raadsel maar goed.

Dan krijgt ie een sms van zijn vriendin die zich zorgen maakt omdat ze hem niet kan tracken! Ze had gebeld maar hij kreeg niets door. Hij belde haar om te zeggen dat ie niet expres de app uit had gezet, iets wat haar exen wel hadden gedaan, af en toe...

Kill me now. Deze beacons zijn nóg preciezer en dat is een voordeel? Maar het is normaal omdat mensen de keuze hebben een app te gebruiken, of niet.

Wel, de essentie is, moet je mensen beschermen tegen zichzelf? Of moet alles maar kunnen? Eigen verantwoordelijkheid? Allemaal heel liberaal. Maar als je terecht komt in een Panopticum nachtmerrie, wat is liberalisme je dan nog waard? De maatschappij heeft haar eigen belang, gegrond in essentiële waarden die aan de basis staan van onze samenleving, onze levenswijze. Hoe houd je deze rijke levensstandaard in stand als je zaagt aan de fundamenten van diezelfde vrijheid die een liberaal wil beschermen?

Je bent helemaal vrij en getracked en getraced in de volledig transparante samenleving wat betreft je doen en laten om liberaal te consumeren wat je wilt en we helpen je van je vrijheid en privacy af door je beacons te geven, zodat je letterlijk en figuurlijk nog blind naar de winkels kunt reizen?

Er is iets mis met de wereld, laat ik je dat vertellen.
Leuke ontwikkeling, dat hele gedoe over privacy maar geskipt, daar snappen gemeentes toch niks van.
Het zou mooi zijn als meer mensen Bluetooth gaan gebruiken. Dit blaast 'wifi-tracking' weer nieuw leven in omdat het aangevuld kan worden met bluetooth gegevens.
Waar Wifi-tracking steeds lastiger wordt i.v.m. MAC-randomisation, is dit weer een nieuwe gelegenheid om mensen te bespieden zonder dat ze ook maar iets door hebben.
Op termijn kan je dan gewoon reclame's gepushed krijgen op je mobieltje door middel van dezelfde beacons.

Sommige mensen zullen zich bezwaard voelen in deze gedachtelijn, maar dit is denk ik wel hoe Google erin zit.
Je snapt er zelf blijkbaar niet veel van. Of je nu Bluetooth aan of uit hebt staan, er valt niks te tracken of te bespieden, want die beacons doen niets. Apps kunnen dat wel, maar daar hebben ze geen BT voor nodig, dat gaat met andere locatiediensten al.

Wat wel zou kunnen is dat bijv. de AH overal beacons in hun winkels zet, deze koppelt aan hun app en dan kan de app nagaan hoe je door de winkel loopt, je push berichten sturen e.d.. Dit zijn echter allemaal zaken waar je toestemming voor moet geven en die je ook weer uit kunt zetten.
Verdiep je eens in WiFi-tracking voordat je mij beschuldigt van een gebrek aan kennis. Die beacons doen wellicht niks, maar zodra je Bluetooth aanstaat stuurt je telefoon elke X seconden een multicast bericht uit incl. een (Bluetooth-interface) MAC-adress. Dit is prima te onderscheppen en op te vangen, dit kan al met een laptop met behulp van hoover.

Voordat je roept dat dit een theoretisch risico is wat geen enkel bedrijf ooit zal misbruiken. Citytraffic past dit doodleuk toe en Bluetrace is vorig jaar zelfs op de vingers getikt hiervoor.

Een app kan dit inderdaad ook, maar het is minder toegankelijk omdat je:
a) De app geinstalleerd moet hebben;
b) De app toestemming gegeven moet hebben om locatiegegevens op te vragen en door te sturen.
c) Bij het koppelen de klant expliciet moet vragen of hij ermee akkoord is dat je locatiegegevens koppelt aan een (persoon) te herleiden object of informatiebestand (zoals de bonuskaart waar jij het over hebt).

Bij Bluetooth en Wifi tracking heb je deze nadelen niet. De enige vereiste (vanuit WPB) is dat er een geldige reden moet zijn om de adressen op te slaan. Er staat nergens op welke wijze getoetst kan worden of dit een legitiem doel is. Wij adviseren daarom altijd om te kiezen tussen:
- preventieve bewijslast verzameling in geval van inbraak
- omzetvoorspelling en traffic metingen

Vrijwel iedereen kan een ontvanger aanzetten. WiFi wordt tegenwoordig in toenemende mate beschermd hiertegen door gebruik van een random MAC-adres in het ARP beacon pakket.((iOS bijvoorbeeld, ook nog verbeterd in iOS 9).

Ik begrijp wel je gedachtegang:
' Beacon kan niks ontvangen, dus niks kan bespied worden en dus is privacy geborgd' maar je maakt de foutieve assumptie dat de beacon de enige factor is die het privacy bepaalt.
De protocollen onder Bluetooth en WiFi (ARP) zijn niet ingericht op privacy en lenen zich uitstekend voor het volgen en bespioneren van mensen.
Mensen bespieden via beacons kan niet vanaf de beacons kant. Dat kan alleen vanaf de mobiele device kant -> gedownloade app. En daar ga je als gebruiker dan weer mee akkoord.
Op grote schaal lijkt me het vervelend om de Beacons te onderhouden (lees: de batterijen steeds te vervangen).

Je kan de beacons niet op afstand 'pingen' of proben om te kijken of batterijen (bijna) leeg zijn. Je zult dus bij de beacons langs moeten om te kijken of ze het nog doet en om zo nodig de batterijen te vervangen.
hij vertuurdt gewoon zijn batterij status hoor, zie Bleutooth low energy
Dat klopt, maar het bereik van die dingen is een paar meter. Je hoeft er dus er dus fysiek bij in de buurt zijn op achter de batterijstatus te komen.
Haal hier tog 200m in open veld.
Maar dat zou in de praktijk wel tegen vallen denk ik
Waarom niet? Dat kan prima via bijvoorbeeld LoRa.
Het artikel doet sterk vermoeden dat LoRa is overwogen maar dat deze techniek niet is gekozen.
Oké, had ik kunnen lezen.

Hoe dan ook, het stroomverbruik van het beacon zal voorspelbaar zijn en dus ook hoe lang ze het op een setje batterijen uithouden.

Als je een onderhoudsschema aanhoudt waarbij je de batterijen ruim op tijd vervangt hoef je ze niet voortdurend te checken. Dat je de batterijen recyclet voordat ze helemaal leeg zijn zal het probleem niet zijn, de kosten van een setje alkaline-AA's zijn voor deze toepassing verwaarloosbaar.
Hoe dan ook, het stroomverbruik van het beacon zal voorspelbaar zijn en dus ook hoe lang ze het op een setje batterijen uithouden.
Volgens het artikel moet zo'n beacon drie jaar doen met twee AA-batterijen.
Precies, dus vervang je de batterijen zeg iedere 2 jaar, dan is de kans nihil dat een beacon ooit met lege batterijen zit. Het is dus helemaal niet nodig om dat tussentijds te gaan controleren.
Maar als een batterij zo moeilijk is. Zal het bestuur van de hoofdstad van nederland, vast wel hebben overwogen om de beacons op netstroom aan te sluiten.

En aangezien het enige wat de beacon doet, volgens het artikel, zijn naam roepen is kan er voorspeld worden wanneer een accu/batterij leeg is. Uitgaande van een hoogwaardige accu/batterij. Daarbovenop gebruiken de beacons, weer volgens het artikel, volgens bluethooth low energy en zal een accu/batterij dus best lang mee kunnen.

Overigens wel een sterk punt dat je noemt.
Dat valt allemaal wel mee. Je gaat niet langsrijden om te kijken of een batterij nog niet leeg is. Je rijdt elke 2,5 jaar alle beacons langs en vervangt alle batterijen. Remplace noemen ze dat. Als je alle beacons op hetzelfde moment van een nieuwe batterij voorziet weet je ook dat je de komende 2,5 jaar niet meer langs hoeft te rijden. De batterijen zijn de kosten ook niet.
Qua privacy is de Gemeente in dit geval misschien niet het directe gevaar (alhoewel iedereen daar het eerst aan denkt). De app is al een logischer plek voor misbruik van gegevens.

Maar volgens mij is het kwalijkste dat iedereen straks permanent zijn Bluetooth aan heeft staan met als reden: "omdat er zulke handige apps voor zijn". Dan is het voor devices van derden (Bluetrace, ordehandhavers, random tweakers e.d.) die wel zenden+ontvangen zeer eenvoudig en interessant om te zien wie er langskomen (aan de hand van uitgevoerde BT-scans/unieke adressen). Er worden nu in winkelstraten al BT/Wifi scans uitgevoerd om winkelend publiek te tracken: wifi tracking winkels volgen je voetsporen.

Dat de gemeente je privacy niet schendt middels Bluetooth wil niet zeggen dat anderen dat niet (gaan) doen.

[Reactie gewijzigd door thomas_24_7 op 20 juli 2016 14:27]

Zal ik je gerust stellen, de meesten mensen hebben al standaard hun bluetooth aan staan! Bij Apple is het bijvoorbeeld noodzakelijk voor al die handige handover functionaliteit tussen je telefoon, tablet en mac. Weer een andere grote groep weet het waarschijnlijk niet eens of het aan of uit staat, laat staan dat ze weten hoe ze dat moeten doen.

Mensen die een auto hebben met bluetooth ondersteuning zullen niet elke keer zitten te prutsen om het aan en uit te zetten, dus standaard aan. Zelfde als je vaak een bluetooth headset/speaker gebruikt. Na een paar dagen elke keer weer moeten prutsen blijft het gewoon standaard op aan.

Enige oplossing hiervoor zie ik in NFC functionaliteit. Op Android heb ik wel eens wat gelezen over apps die via NFC tags een hoop kunnen instellen op je telefoon. Dus plak een nfc tag op je telefoonhouder in je auto en vervolgens wordt dan automatisch bluetooth aangezet ect. Helaas is bij Apple de NFC chip nog niet opengesteld voor devs. Dat is toch een beetje waar de hele nfc wereld op wacht, want of je het nu leuk vind of niet. Zonder apple gaat nfc niet echt exploderen in populariteit.
Een NFC oplossing zou hiervoor makkelijk zijn, echter zijn er een aantal nadelen aan deze tags.

Als gebruiker van NFC tags kom je erachter dat je tags constant gelezen wordt als je hem zoals je als zijn in de telefoon standaard in de auto doet. Je bluetooth zal dan constant aan en uit gezet worden.

Een tweede nadeel is dat je voor het gebruik van NFC wel een telefoon die beschikt over een lezer voor deze tags nodig hebt. En de meeste telefoon hebben deze niet. Daarbovenop weten mensen vaak ook niet wat NFC( near field communication) is en hoe het werkt. En zullen ze deze functie dus uitzetten.

Toch zal een GPS gestuurde app die kijkt waar je bent en daarop acteerd handiger. Dan zou je kunnen zeggen dat je bluetooth aan moet als je in Amsterdam komt. Echter ben ik bang dat ook voor deze oplossingen weinig mensen zullen kiezen omdat ze niet graag tweaken.

Nou zijn wij Tweakers :P maar de algemene consument is dat niet...

[Reactie gewijzigd door xdb op 21 juli 2016 12:51]

Als Tweaker/IT-er heb ik meer en meer medelijden met "de meeste mensen" (onwetende IT gebruikers) en hoe zij zich moeten handhaven in deze automatiserende wereld. Zoveel producten en diensten worden gebruikt, zoveel voorwaarden geaccepteerd, zonder dat zij enig benul hebben wat de keuzes die ze maken inhouden en wat de consequenties zijn. Ignorance is bliss lijkt voorlopig het motto.

Iemand moet die mensen toch uitleggen dat het bijvoorbeeld voor je privacy en accuduur beter is om BT uit te zetten? NFC is inderdaad een goede oplossing, maar je kan ook een hoop doen op basis van andere sensoren met slimme apps zoals Automate, Trigger of IFTTT. Bijvoorbeeld op basis van locatie middels GPS of (energie en privacyvriendelijker) verbonden GSM masten. Ik ben zelf een geen Apple gebruiker, maar neem aan dat zoiets ook voor iPhones bestaat.
Zou men er aan hebben gedacht om ook iets van een certificaat (ssl over BT?) in het systeem te zetten? Om te voorkomen dat straks Jan en alleman allerlei beacons gaat spoofen? Ik kan daar nog geen goed scenario voor bedenken, buiten het systeem gebruiken om chaos te creëeren (a-la window zappen met een afstandbediening).

Zou het uberhaupt kunnen om een 'send only' systeem, dat bovendien verder offline is, zijn identiteit te laten bewijzen?
Ik weet niet of ze het gebruiken, maar het is zeker mogelijk om de zender zijn identiteit te laten bewijzen zonder dat deze verbinding heeft met internet.

De zender moet dan beschikken over een secret key en elk bericht dat encrypted wordt met dit secret is louter en alleen te decrypten met één public key. De public key moet dan natuurlijk bij een betrouwbare bron vandaan komen, maar in dit geval zou de key in de app gebakken kunnen zijn.

Als je er meer over wil weten dan is dit Wikipedia artikel erg interessant: https://en.wikipedia.org/wiki/Public-key_cryptography

[Reactie gewijzigd door Glenn85 op 20 juli 2016 14:06]

Die public key zou door de gemeente gewoon gedistribueerd kunnen worden aan developers
Smart City, dan kunnen ze ook dichtbij afkijken... in Eindhoven.
https://eu-smartcities.eu/place/eindhoven :)
Nee stel je voor dat Amsterdammers naar de provincie moeten kijken hoe het moet. Dat kan hun randstad ego niet aan.
Hehe vrind, 020 is geen randstad. Wat zich daar binnen de ring bevind, daar willen wij niets mee te maken hebben... ;)
Gast.. ik woon in Osdorp out of all places./ 8)7
Dit zou vooral in de trein en metro heel handig zijn. Op Amsterdam Centraal zijn bepaalde plekken waar je niet moet opstappen in de trein aangezien het daar altijd super druk is (of daar de eerste klas zit). Je weet eigenlijk nooit waar een trein op het perron aan komt, daarom staan veel mensen in het midden van het perron terwijl de trein daar niet stopt.

Als ze nou ook eens wat met deze informatie gaan doen, door het op het station aan te geven, veel informatie is gewoon al bekend.. Ik zit te denken aan een rode streep waar een ingang/uitgang is (zodat niemand voor de deur gaat staan als mensen er uit moeten). Met de beacons kunnen ze dat uitbreiden met icoontjes hoe druk het is en welke klasse het is.
Dit zou vooral in de trein en metro heel handig zijn. Op Amsterdam Centraal zijn bepaalde plekken waar je niet moet opstappen in de trein aangezien het daar altijd super druk is (of daar de eerste klas zit). Je weet eigenlijk nooit waar een trein op het perron aan komt, daarom staan veel mensen in het midden van het perron terwijl de trein daar niet stopt.
De NS had/heeft één station met borden boven de trein die aangeven hoe druk het gedeelte trein is en waar de deuren zijn. Je kan dus al voor "de deur" gaan staan van het minst drukke gedeelte terwijl de trein nog moet komen
In Den Bosch hebben ze dat, ze geven alleen de helft van de tijd alleen de verkeerde plek aan.
Anoniem: 17948
20 juli 2016 12:38
Interessante ontwikkeling. Bushokjes-exploitant JCDecaux ziet hierin een heel nieuw verdienmodel (en ook deze). Nogal wiedes: dat soort bedrijven hebben al een netwerk van objecten door de hele stad.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 17948 op 20 juli 2016 12:39]

...je staat op een perron en in de metro heeft een beacon opgevangen dat een bepaald metrostel heel vol zit.
Maar wacht... Die beacons konden toch alleen maar zenden? Deze toepassing zou er op rekenen dat al die reizigers dan een app open hebben staan die registreert dat ze zich in een bepaald metrostel bevinden en vervolgens die data doorsturen naar een server die bepaalt dat dat metrostel erg vol zit. Dat is lekker...
Sommige treinen (en misschien ook metro's) weten hoe druk welke coupé is.

Stel dat elke coupé een unieke beacon heeft. Je kan dat dat ID van het beacon opzoeken in een tabel met de coupés en vervolgens opzoeken hoedruk die coupé is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee